Nieuwbouw Nieuws

Woningbouwsteun 3e tranche kan effectiever

17-05-2010
“Verruim de deadline, schaf de eis af die verplicht dat gemeenten een bijdrage moeten leveren van tenminste 50% van de subsidie en biedt snel zekerheid over een mogelijk Brusselse interventie”. Deze drie maatregelen zullen het effect van de 3e tranche van het Stimuleringsbudget Woningbouw aanzienlijk vergroten. In een brief aan Eimert van Middelkoop, demissionair-minister van Wonen, Wijken en Integratie, dringt NVB Vereniging voor ontwikkelaars & bouwondernemers aan op aanpassing van deze steunoperatie. Onlangs heeft het Kabinet invulling gegeven aan de 3e tranche van het Stimuleringsbudget Woningbouw. De NVB zegt hier in principe blij mee te zijn, maar constateert tegelijkertijd dat de effectiviteit van het Stimuleringsbudget niet optimaal is. Zo lopen ontwikkelaars en bouwbedrijven aan tegen het feit dat alleen woningbouwprojecten die vóór 31 december van dit jaar starten financiële steun krijgen. Omdat de toekenning van de subsidies volgens de 3e tranche pas halverwege juni in gaat, hebben ontwikkelaars en bouwbedrijven daardoor veel te weinig tijd om de vereiste 70 procent voorverkoop van hun woningbouwprojecten te halen. Deze 70%-norm is echter een harde eis van zowel de banken voor de financiering als van de verzekeraars voor de afbouwgarantie. Zes maanden blijkt in de huidige praktijk echter veel te kort om die norm te halen. “Als de zomervakantie wordt meegerekend, evenals de feestdagen aan het eind van het jaar, dan is de effectieve periode zelfs nog korter”, aldus NVB in de brief aan de bewindsman. De brancheorganisatie stelt daarom voor dat er soepel met deze deadline wordt omgegaan. Uiteraard moeten gemeenten en ontwikkelaars wel kunnen aantonen welke inspanningen er zijn verricht en dat de zeventig procent score zo niet in 2010, dan toch wel in het 1e kwartaal van 2011 moet zijn gehaald. Verder constateert de NVB naar aanleiding van de vele reacties van leden, dat gemeenten soms nogal moeite hebben met de eis van de verplichte financiële bijdrage ter grootte van de helft van de rijkssubsidie. NVB: “Nogal wat gemeenten hebben de middelen niet of wensen hier niet aan mee te werken. Hierdoor worden veel op zich geschikte plannen niet voor steun ingediend.” In het verlengde hiervan speelt ook nog de problematiek van de staatssteun, hetgeen de effectiviteit van de regeling eveneens onder druk zet. Veel gemeenten durven uit vrees voor een negatief besluit vanuit ‘Brussel’ zelfs nog steeds niet de subsidies van eerdere tranches door te geven aan marktpartijen. Er zijn de NVB in dit verband meerdere gemeenten bekend, die de bijdrage van het rijk volgens de eerste twee tranches wel hebben ontvangen maar dit op een geblokkeerde rekening hebben gezet uit angst het bedrag later te moeten terugbetalen vanwege de onzekerheid in het kader van staatssteun. Ook zijn er gemeenten die het risico van terugbetaling afwentelen op de ondernemer. Deze moet dan een bankgarantie ter grootte van de toegekende subsidie verstrekken, wat ten koste gaat van de liquiditeit van de ondernemer. NVB is er zeker van dat wanneer hierover snel duidelijkheid komt en er gelijktijdig soepeler met de deadline wordt omgegaan, de slagkracht van de 3e tranche wordt vergroot.