< Vorige Column index Volgende >

Column: De consument bepaalt.

Auteur: Marloes van Drie
Datum: 18-10-2010

Er was eens een gemeente. Op een dag vond hij een projectontwikkelaar. Samen zetten ze kantoren en huizen neer. Dicht bij uitvalswegen. Met uitzicht op bouwputten gegarandeerd. Alles uitverkocht voordat de eerste steen gelegd was. En ze leefden nog lang en gelukkig. Dit sprookje over gebiedsontwikkeling is voorbij.

Want het sprookje liep wel goed af voor bouwers en gemeenten, maar hoe zat het met consumenten die zich al zeer vroeg moesten bedenken of ze in een Vinex wijk wilden wonen en hoe deze er dan uiteindelijk uit zou komen te zien? Feit blijft dat de meeste consumenten daar vanaf een tekening geen goed of compleet beeld bij hadden.

Voorheen was het zo dat de opdrachtgever kon realiseren wat hij voor ogen had (want het werd toch wel verkocht). Die tijd is voorbij. De consument is kritischer dan ooit. De consument hecht veel waarde aan zijn leefomgeving en kwaliteit van de woning waarin hij leeft.

Recent verscheen er een column van Bob Maas in de Spacemakers met de titel “Woonwensen negeren = problemen creëren”. In deze column beschrijft hij de problematiek in de woningmarkt. Zo zegt hij: “ De moeder van alle problemen op de woningmarkt is het woningaanbod dat niet goed aansluit op de vraag. Niet alleen in de kwantiteit, maar ook in de kwaliteit. Wat mensen zoeken is schaars en dat leidt tot hoge prijzen” .

De gevolgen hiervan zijn hoge hypotheken, hoge kosten voor overdrachtsbelasting en BTW (meestal meegefinancierd in de hypotheek), hoge risico’s voor de markt, hoge hypotheekrenteaftrek en onbetaalbare koopwoningen voor de consument. Zie daar de problemen van de woningmarkt en hun oorzaak in een notendop. Zo moeilijk is het niet! 

Op het moment dat ik deze column schrijf besef ik me meer dan eens dat deze tijd voor iedereen uitdagingen geeft. Zoals men heeft gewerkt voldoet veelal niet meer. De tijden zijn veranderd, dit vraagt om een andere aanpak: een consument gerichte aanpak.

Als ik kijk naar de bouwsector die toch redelijk traditioneel is, zie ik dat veel bedrijven kampen met een omzet die onder druk staat. Het blijkt lastig om ondanks deze tijden visie en passie te houden. Te beseffen dat de consument centraal gesteld moet worden. Om hoop te houden in de toekomst. Begrijpelijk, maar wel noodzakelijk om overzicht te houden.

De markt om ons heen verandert. De bedrijven die continuïteit willen en voorop willen lopen, moeten mee met de ontwikkelingen. 

Naast de negatieve zaken die deze tijden brengt zie ik ook nieuwe en mooie dingen ontstaan. Er staat een nieuwe generatie bedrijven en mensen op die WEL zien dat het anders kan en moet. Deze groep zet de consument wel centraal en creëert zo aanbod dat wel op de vraag aansluit. Deze groep optimaliseert het bouwproces en ziet dat conceptueel en dus efficiënter/sneller bouwen ook bijdraagt om de wensen van de consument te realiseren.

Zelf val ik ook in de groep die wel mogelijkheden ziet maar toch zeker reëel blijft. Door de aanwezigheid van een grote groep gelijkgestemden in mijn directe omgeving blijf ik hoop houden in de toekomst. Kansen zien in plaats van bedreigingen. Maar een ding is zeker, vooral in deze markt: de consument bepaalt!



Over Marloes van Drie

Meer columns van Marloes van Drie:

22-09-2011
The Next Generation

10-08-2010
Een kritische kijk op vastgoed!