Nieuwbouw Nieuws

Kies een van deze kleuren in je slaapkamer voor een goede nachtrust

17-04-2020

Kan jouw slaapkamer wel een make-over gebruiken? Slaap je momenteel slecht? Dan is het helemaal tijd om de muren te voorzien van een nieuwe kleur. Want wist je dat de kleur die je kiest van invloed is op je nachtrust?

Zoals je misschien wel weet hebben kleuren invloed op hoe je je voelt. Door een kleur te kiezen waarbij jij je fijn voelt kan het zo zijn dat je ’s avonds beter de slaap kan vatten en met een goed gevoel weer opstaat. Dat is goed nieuws toch? Lees hier een aantal tips over kleuren.

Blauw

Uit een Brits onderzoek blijkt dat blauw een van de beste kleuren is om te kiezen. Het zorgt bij veel mensen voor vredigheid, kalmte, rust en ontspanning. Zelfs je hart bedaart tot een rustig ritme. Een lichtblauwe kleur zorgt voor de minste prikkels. Een donkerblauwe muur juist voor meer. Aan het Britse slaaponderzoek deden 2500 mensen mee. In een blauwe slaapkamer sliepen zij gemiddeld 7 uur en 45 minuten. Meer dan de helft werd goed uitgerust en met een goed humeur wakker.

Geel

Naast blauw is geel een veilige keuze. Mensen worden door geel meer gestimuleerd en bovendien worden ze er vrolijker van. Kies niet alleen een gele bold banana , maar verf ook eens je muren van de slaapkamer geel. Doet lichtgeel je teveel aan kuikentjes denken kies dan voor een okergele tint. De gemiddelde slaaptijd bedroeg 7 uur en 41 minuten, een goede tweede plek dus na blauw.

Groen

Wie aan de kleur groen denkt legt al snel de link met de natuur. Groen werkt zuiverend voor de geest. Je gaat met een fijn gevoel slapen en wordt uitgerust wakker. Wil je nog meer effect zet dan groene planten in je slaapkamer. Mensen met een groene kleur in de slaapkamer slapen gemiddeld 7 uur en 26 minuten. Wat daarbij opvalt is dat ze gemotiveerd wakker worden. Met een vrolijk gevoel pakken ze hun kipling rugzak of rains rugzak in en vertrekken naar het werk of school. Oranje

Geen knaloranje, maar denk aan de aardetint oranje. Je voelt je warm en relaxt en daardoor val je beter in slaap. Daarnaast bezorgt oranje je een evenwichtige plek en dat is goed nieuw voor je spieren, die kunnen lekker ontspannen. Sommige mensen geloven dat het werkt tegen problemen met de spijsvertering. De mensen uit het Britse onderzoek sliepen gemiddeld 7 uur en 23 minuten in een oranje slaapkamer.

Wit, grijs of paars

De meeste mensen kiezen voor de kleur wit of grijs. Nu blijkt dat deze tinten juist negatieve gedachten opwekken en stress. Paars is eveneens een kleur die je beter kan overslaan. Het zou ervoor zorgen dat je gedachtes maar doorrazen en dat je zelfs onrustig gaat slapen.

Bron: van 17-04-2020