Organiseer jouw feest met deze tips
13-12-2021Net verhuisd en van plan om een housewarming feestje te organiseren? Houd er dan rekening mee dat een feest regelen veel tijd kan kosten. Het eerste waar je rekening mee moet houden, zijn de geldende maatregelen. Is het mogelijk om een housewarming te geven met de ruimte die je hebt en het aantal mensen dat je wil uitnodigen? Dan zijn er veel dingen waar je tijdens het organiseren aan moet denken. Om het wat makkelijker voor je te maken hebben we een aantal tips opgesteld. Benieuwd? Lees dan snel verder!
Welke datum en welke gasten?
Het eerste wat je natuurlijk doet, is een datum uitkiezen en bepalen wie je gaat uitnodigen. Wie je uitnodigt, hangt van de gelegenheid af. Stel je bent net verhuisd, dan kan je er voor kiezen om ook je nieuwe buren uit te nodigen. In een nieuwbouwwijk is namelijk iedereen nieuw. Erg leuk om jouw nieuwe buren te leren kennen.
Het is bij het organiseren van een feest altijd handig om zo vroeg mogelijk van tevoren degene in te lichten die je wil uitnodigen. De meeste mensen hebben een drukke planning en door op tijd aan te geven dat je een feest organiseert, kan iedereen die dag nog vrijhouden. Het is natuurlijk wel leuk als de meeste mensen naar jouw feestje kunnen komen.
Jouw feest in thema
Wanneer je een feestje geeft, kan je er voor kiezen om er een thema aan te verbinden. Van Hawaï en disco, tot Halloween en jungle: alles wat je wil is mogelijk. Wel is het handig om rekening te houden met welke thema’s gepast zijn voor welke gelegenheid. Bij een bedrijfsfeest past eerder een thema zoals ‘gemaskerd bal’ of ‘black and white’, dan een thema zoals ‘proud to be fout’ of ‘carnaval’. Het leuke aan een thema is dat je je hele feest hierop kan baseren: van feestversiering, tot hapjes, drankjes, outfits en muziek.
Smullen maar!
Wil jij een goede gastheer of gastvrouw zijn? Dan is het natuurlijk belangrijk dat er voldoende eten en drinken is. De hoeveelheid die je koop, hangt af van het aantal mensen die er komen. Zorg dus dat je hier een bepaald budget voor vrijmaakt, want als er ook alcohol op jouw feest wordt gedronken, kunnen de kosten aardig hoog oplopen. Je moet ook na gaan denken over het soort eten dat je op tafel wil zetten. Pak je het wat chiquer aan? Dan kan je bijvoorbeeld verschillende amuses, oesters en garnalencocktails maken.
Is het feestje lekker low key? Dan maak je de meeste mensen al heel snel blij met wat pizza’s en chips. Een andere tip: vraag bij iedereen na of er bepaalde allergieën zijn waar rekening mee gehouden moet worden. Hoe vervelend zou het zijn als er iemand allergisch is voor gluten, en er alleen maar stokbrood en bier aanwezig is.
Feestje in jouw huis?
En last but not least: maak je huis klaar voor het feestje. Het is handig om van tevoren een lijstje te maken met wat je allemaal nodig hebt. Zo kan je bijvoorbeeld ballonnen aanschaffen om het huis leuk te versieren, boxen huren waarop muziek wordt afgespeeld en zorgen dat je voldoende glazen en borden tot je beschikking hebt. Het is natuurlijk heel zonde als er iets kapot gaat wat heel waardevol voor je is, vergeet dus niet om al je waardevolle spullen weg te halen voordat het feest begint.
Versiering check? Muziek check? Eten en drinken check? Thema check? En natuurlijk: gasten check? Dan ben jij goed voorbereid om een geslaagd feest neer te zetten!